Wednesday, March 29, 2017

HEM

MATLAMAT PROGRAM HAL EHWAL MURID
Membantu dalam perkembangan diri dan sahsiah murid supaya murid berfungsi sebagai individu yang seimbang, berdikari, berpengetahuan dan berkemahiran, berfikiran kreatif dan kritikal, memupuk potensi dan kebolehan ke tahap maksima dan menyuburkan potensi kepimpinan.
OBJEKTIF
  • Memahami konsep dan peranan setiap bidang tugas Pengurusan Hal-Ehwal Murid.
  • Menghasilkan satu program Hal Ehwal Murid yang dapat membantu kecemerlangan di peringkat sekolah.
  • Menyediakan dan memupuk murid yang bersahsiah dan berketrampilan.

UNIT-UNIT DI BAWAH HAL EHWAL MURID
SEMUA UNIT BERGERAK DENGAN PELBAGAI AKTIVITI MASING-MASING:-
1)      UNIT  DISIPLIN & PENGAWAS
Objektif           :           Mengurangkan jumlah kes-kes salahlaku.

2)      UNIT KESELAMATAN & KECEMASAN
Objektif :         Mewujudkan kesedaran di kalangan murid-murid dan warga sekolah
tentang aspek keselamatan diri dan harta benda sekolah.

3)      UNIT SKIM PINJAMAN BUKU TEKS
Objektif :         Menyelaras hal-hal pengeluaran, pengambilan dan hapuskira buku teks.

4)      UNIT KEBAJIKAN MURID
Objektif :         Menyediakan keperluan yang sesuai kepada murid yang menghadadi masalah atau memohon bantuan-bantuan bagi yang layak.

         
DASAR PENGURUSAN HAL-EHWAL MURID SK KAMPUNG TANJONG TUANG

DASAR 1       :           TENAGA PENGAJAR
1.1  Semua guru sekolah ini adalah merupakan ibu bapa kedua kepada semua murid.
1.2  Sentiasa meletakkan kepantingan dan kebajikan murid dalam semua bentuk tindakan dan keputusan yang dibuat.
1.3  Semua guru perlu melayan semua murid dengan adil, saksama, bertimbang rasa dan kasih sayang.
DASAR 2       :           KEMASUKAN MURID
2.1   Sekolah ini menerima kemasukan murid dari pelbagai kaum tanpa sekatan.
2.2  Setiap murid akan didaftarkan ke dalam buku Rekod Pendaftaran dan ke dalam APDM.
2.3  Setiap murid akan ditempatkan di kelas-kelas mengikut tahun yang sepetutnya.
2.4  Setiap murid diwajibkan memiliki buku ‘Peraturan Sekolah’ pada setiap masa.

DASAR 3       :           DISIPLIN MURID
3.1  Murid yang sering melanggar peraturan sekolah akan dihadapkan ke Lembaga Disiplin.
3.2  Ibu bapa atau penjaga murid yang dihadapkan kepada Lembaga Disiplin akan dipanggil untuk hadir ke sekolah.
3.3  Sekolah akan mengamalkan pendekatan “Nasihat dan Bimbingan” dalam menangani pemasalahan disiplin murid.
3.4  Ibu bapa atau penjaga kepada murid yang tidak hadir ke sekolah, perlu memaklumkan atau menulis surat kepada pihak sekolah.
3.5  Murid yang tidak hadir ke sekolah tanpa sebab tiga hari berturut-turut dikira ponteng sekolah.

DASAR 4       :           KESELAMATAN MURID
4.1   Keselamatan murid akan sentiasa dilindungi sepenuhnya sepanjang  mereka berada di kawasan sekolah pada waktu persekolahan.
4.2  Ibu bapa atau penjaga, yang ingin membawa murid keluar perlu menulis nama di dalam Buku Kebenaran Keluar yang terletak di pejabat.
4.3  Semua murid dilindungi dengan Skim Insurans Takaful Malaysia.


DASAR 5                   :           KESIHATAN MURID
5.1  Sekolah akan memastikan tahap kesihatan murid sentiasa baik melalui program -program yang dirancang seperti :-
·         Pemeriksaan gigi dan mata
·         Pemeriksaan Kesihatan
·         Program RMT
·         Pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Kesihatan
·         Ceramah dan kempen

5.2  Mendapatkan maklumat tahap kesihatan murid daripada ibu bapa / penjaga.
5.3  Penjaga akan dihubungi sekiranya  murid didapati tidak sihat semasa berada di sekolah.
5.4  Pihak sekolah akan terus berurusan dengan pihak hospital, dan menghubungi ibu bapa / penjaga terhadap kes-kes yang kronik.
5.5  Pihak sekolah akan berusaha membantu murid-murid yang mempunyai masalah kesihatan.

DASAR 6                   :           KEBAJIKAN MURID
6.1  Murid-murid yang menghadapi pelbagai masalah akan sentiasa cuba dibantu melalui jawatankuasa-jawatankuasa yang dibentuk di peringkat sekolah.
6.2  Pihak sekolah akan sentiasa membuka pintu kepada sesiapa yang ingin memberikan apa jua bentuk bantuan kepada murid di sekolah ini.
6.3  Pihak sekolah akan melindungi maklumat peribadi murid yang bermasalah demi menjaga maruah murid tersebut.


MATLAMAT STRATEGIK PENGURUSAN HAL-EHWAL MURID DAN SAHSIAH MURID SK KAMPUNG TANJONG TUANG

Kejayaan cemerlang sesebuah sekolah banyak bergantung kepada bagaimana sekolah menguruskan hal-hal berkaitan disiplin, sahsiah dan komitmen murid-muridnya. Sehubungan dengan itu, pengurusan hal ehwal murid dan sahsiah murid sekolah telah menetapkan beberapa matlamat yang perlu dan hendak dicapai. Matlamat-matlamat tersebut ialah :-
1.      Memastikan murid sekolah ini mempunyai data maklumat peribadi yang lengkap dan kemaskini.
2.      Memastikan murid sekolah ini sentiasa mematuhi peraturan sekolah.
3.      Memastikan murid di sekolah ini mendapat layanan yang adil dan seimbang dari guru-guru.
4.      Memastikan murid sekolah ini mengamalkan ‘Budaya Hidup Sihat’
5.      Memastikan murid sekolah ini tidak terlibat dangan kegiatan-kegiatan yang tidak bermoral seperti berikut:-
·         Ponteng sekolah
·         Merokok
·         Pergaduhan
·         Membuli
·         Kurang ajar atau biadap
·         Merosakkan harta benda sekolah / awam .

6.      Memastikan murid sekolah ini yang bermasalah ekonomi dan pembelajaran mendapat bantuan dan pertolongan yang sewajarnya.
7.      Berusaha menerapkan nilai-nilai murni melalui pelbagai aktiviti yang dirancang oleh pihak sekolah.
8.      Memastikan murid sekolah ini sentiasa menjaga keselamatan diri, keluarga dan harta benda sekolah.
9.      Menggalakkan murid sekolah ini sentiasa berusaha menjaga dan menaikkan nama sekolah.


STRATEGI PERLAKSANAAN BAGI MENCAPAI MATLAMAT STRATEGIK PENGURUSAN HAL-EHWAL MURID DAN SAHSIAH MURID

1.      Sistem pendaftaran pelajar.

1.1  Sekolah melaksanakan Program Hari Pendaftaran Murid Tahun 1.
1.2  Pendaftaran murid dijalankan secara offline dan online dalam Sistem Pengkalan Data.
1.3  Ibubapa / penjaga murid menyerahkan borang maklumat murid semasa hadir pada hari pendaftaran.
1.4  Aktiviti-aktiviti yang dijalankan pada hari pendaftaran adalah seperti berikut:-
·         Pendaftaran kelas dangan menyerahkan borang maklumat murid.
·         Sumbangan PIBG Tahunan
·         Pengagihan buku teks.(Tahun 1)
·         Taklimat sistem pentadbiran sekolah kepada ibu bapa atau penjaga.
·         Memasukkan data murid ke dalam Buku Rekod Pendaftaran sekolah dan  APDM sebelum akhir bulan Januari

2.      Penguatkuasaan Peraturan Sekolah.

2.1  Semua murid perlu memiliki Buku Peraturan Sekolah.
2.2  Semua pelajar dikehendaki memakai lencana sekolah dan tanda nama.
2.3  Semua murid  lelaki dikehendaki memakai tali leher.
2.4  Membuat perlantikan pengawas dari tahun  4, 5 dan 6.
2.5  Mengadakan sesi kaunseling khas kepada murid-murid yang sering melanggar peraturan.

3.      Perlaksanaan Program-Program Kesihatan.

3.1  Memastikan pelajar menggunakan sepenuhnya waktu rehat secara berfaedah seperti berikut :-

·         Cukup masa untuk membeli dan menjamu selera.
·         Berinteraksi dengan kawan-kawan.
·         Bersedia untuk sesi pembelajaran seterusnya.
·         Mendapatkan maklumat atau bahan-bahan dari pusat sumber .

3.2  Membuat pemeriksaan kesihatan secara  berkala seperti :-

·         Pemeriksaan mata
·         Pemeriksaan gigi
·         Pemeriksaan kuku dan rambut
·         Pemeriksaan kesihatan dan kebersihan diri
3.3  Memastikan pengurusan persekitaran sentiasa bersih.

·         Pekerja swasta sentiasa memastikan persekitaran sekolah adalah bersih.
·         Guru yang bertugas memantau murid semasa rehat..
Murid-murid menggunakan masa rehat dengan baik.
·         Tong – tong sampah disediakan mencukupi.

3.4  Mewujudkan tabiat sukakan kebersihan melalui aktiviti berikut :-

·         Pertandingan kebersihan dan keceriaan kelas.
·         Gotong-royong.
·         Mengutip sampah dan masukkan ke dalam tong sampah secara spontan bila menjumpainya.
·         Tidak membuang sampah merata-rata.

4.      Mempertingkatkan Peranan Guru-guru.

4.1  Guru perlu sentiasa memberi layanan yang adil kepada semua murid dalam sebarang tindakan yang diambil.
4.2  Tindakan-tindakan guru adalah dalam konsep ‘Mendidik Bukan Menghukum’.
4.3  Semua guru perlu memainkan peranan sebagai  ‘GURU DISIPLIN’

5.      Melaksanakan Sesi Kaunseling & Motivasi.

5.1  Pelajar-pelajar yang menghadapi masalah disiplin dan rendah akhlak akan sentiasa diberikan kaunseling dan dibimbinga melalui aktiviti berikut :-

·         Sesi kaunseling individu
·         Sesi kaunseling kelompok
·         Lawatan khas guru kaunseling ke rumah
·         Kem Jati Diri / Motivasi

6.      Perlaksanaan modul-modul dalam Program Sekolah Selamat.

6.1  Melatih murid-murid menyelamatkan diri dari keadaan kecemasan seperti kebakaran melaui Latihan Kawad Kecemasan.

6.2  Mengadakan sesi ceramah dari pihak-pihak tertentu berkaitan perkara berikut :-

·         Keselamatan jalan raya

·         Pertolongan Cemas
·         Penyalahgunaan dadah.


7.      Penggalakkan Penyertaan Aktiviti Luar.

7.1  Murid-murid digalakkan menyertai aktiviti luar bilik darjah, yang dianjurkan oleh pelbagai pihak seperti :-

·         Menyertai pertandingan melukis dan mewarna.
·         Menyertai rombongan atau lawatan sambil belajar.
·         Menyertai pertandingan kokurikulum akademik.
·         Menyertai pertandingan sukan dan permainan.

7.2  Murid-murid  juga diasuh dan diberikan panduan bagaimana menguruskan masa dengan baik dan berfaedah melalui aktiviti seperti :-

·         Pembacaan di pusat sumber atau perpustakaan
·         Menghadiri kelas tambahan atau tuisyen
·         Program Bersama Waris

PROGRAM  / AKTIVITI SEPANJANG TAHUN.
1.      Pendaftaran Tahun 1 & Program Transisi
2.      Program Pembudayaan Adab Pelajar
3.      Program Peningkatan Sahsiah
4.      Program  3K
5.      Program Kesihatan
6.      Program Anti Dadah
7.      Program ‘Masih Ada Yang Sayang’
8.      Pengisian buku daftar
9.      Rekod murid -  SMM & APDM
10.  Rekod Salahlaku – SSDM
11.  Sambutan Bulan Kemerdekaan
12.  Program Guru Penyayang
13.  Pogram Lawatan Sambil Belajar
14.  PASCA UPSR*
15.  Ujian Aptitud Psikometrik KSSR
16.  Program Motivasi

17.  Kursus Kepimpinan Pengawas

No comments:

Post a Comment